Tijdens onze laatste House session ‘Merken en de toekomst: Web 3.0’ nam onze Head of Digital Operations, Mark Blaauw, onze opdrachtgevers en relaties mee in de Metaverse. Een virtuele wereld waarin (fysieke) afstand geen rol meer speelt, waar mensen diepere connecties met elkaar aangaan en waarin merken op hun beurt een totaal nieuw speelveld betreden in hun contact met de consument. Hoe bereiden merken zich hierop voor?
De Metaverse: nu nog ongrijpbaar, straks niet meer weg te denken. Mark raadt merken daarom aan om zich nú al de te verdiepen in hoe de Metaverse werkt. Om ook straks de optimale merkbeleving te kunnen bieden, in nauw contact te staan met je community en je product of dienst aan te bieden op de juiste plek. Door nu al te kijken en te leren, maar vooral door het te gaan doen. Zoals Mark zelf aangeeft: “Je begrijpt het pas echt, als je het zelf ervaart”. Dat kan nu al, bijvoorbeeld door een virtuele meeting op te zetten in Workrooms.
Workrooms is een virtuele ontmoetingsplek; een zakelijke Metaverse zogezegd. Hier kan men virtueel vergaderen in één werkruimte, ongeacht waar deelnemers zich op dat moment fysiek bevinden op de wereld. Anders dan in Teams bevind je je (virtueel) daadwerkelijk in dezelfde ruimte als de andere deelnemers. Dit zorgt voor een sterkere connectie en een meer realistische beleving.
In 5 stappen legt Mark uit hoe je jouw eigen virtuele vergadering opzet in de Metaverse:
1. Schaf een VR bril aan
Voor een optimale ervaring dienen alle deelnemers in het bezit te zijn van een VR bril. Op deze manier ontmoet je elkaar samen in jullie eigen ‘werkruimte’. Het is ook mogelijk om zonder VR bril deel te nemen, echter biedt dit niet de beleving en de toegevoegde waarde die een meeting in VR biedt. Voor onze eigen virtuele meetings gebruiken wij de Oculus Quest 2 VR bril.
2. Installeer de workrooms app en koppel met device
Installeer de Workrooms app via je VR-bril en koppel deze met jouw eigen computer, tablet of smartphone. Voor de computer kan dat via https://store.facebook.com/nl/nl/quest/setup/ en op je tablet of smartphone door te zoeken op 'Oculus' in de app store. Wanneer de VR bril gekoppeld is aan het device, kunnen eenvoudig documenten worden gedeeld in de meeting, zoals op een virtueel whiteboard.
3. Maak een avatar aan
In je eigen Meta account kun je een avatar aanmaken. Anders dan bij een game avatar, is het aan te raden om deze zakelijke avatar zoveel mogelijk overeen te laten komen met hoe je er in het echt uitziet.
4. Vergadering opzetten
Eenmaal geregistreerd kun je je eerste vergadering opzetten in je Workrooms agenda en mensen uitnodigen. Ook is het mogelijk om deze te synchroniseren met Outlook, zodat ook virtuele meetings via Workrooms in je eigen werkagenda zichtbaar zijn.
5. Workroom inrichten
Er bestaan verschillende opties voor hoe je jouw virtuele ontmoetingsplek eruit kan laten zien. Ook is het mogelijk om deze te branden voor een optimale ervaring met jouw bedrijf en/of merk. Zo is het onder andere mogelijk om de ruimte waar de meeting in plaatsvindt te personaliseren met aangepaste logo's en uitingen aan de muren.
Meer weten over het opzetten van een virtuele vergadering in de Metaverse of deelnemen aan onze volgende House session? Neem contact met ons op of schakel direct met Mark: m.blaauw@house-of-communication.com