De Metaverse markeert het begin van een nieuw tijdperk waarin het gebruikersgedrag radicaal zal veranderen. Om merken te helpen zich voor te bereiden op de toekomst delen we acht belangrijke zaken om nu al bij stil te staan.
Onze digitale levensstijl haalt steeds meer ons fysieke bestaan in. We trainen met virtuele coaches, wonen concerten bij via Fortnite en doen via Face-ID betalingen in de supermarkt na het afstrepen van onze digitale boodschappenlijst. Deze hybridisatie vindt op vrijwel elk gebied van ons leven plaats en zal steeds sneller evolueren. Sterker nog, tegen 2030 brengen we meer tijd online door dan offline.
Voor merken betekent dit dat hun toekomstige communicatiestrategie ook hybride moet zijn. Want wat er in de virtuele wereld gebeurt, heeft gevolgen in het echte leven. Om klanten te inspireren, moeten merken een consistente, opvallende ervaring bieden op elk punt van het datagestuurde klantervaringstraject - zowel online, als offline.
Ons huidige tijdperk van Web 2.0 vormt al een enorme uitdaging voor veel bedrijven, waarbij sommigen moeite hebben om de vele bestaande touchpoints te beheren. We gaan nu richting Web 3.0 – de volgende generatie van het internet. Net zoals het internet van vandaag niet alleen een plaats is, maar een enorme opeenstapeling van websites, apps, diensten en publicaties, beschrijft Web 3.0 een verzameling technologieën, bedrijfsmodellen en interacties die heel anders zijn dan wat we nu kennen. In plaats van alles 'extern' via een scherm te observeren, gaan we naar een wereld waarin we een virtuele ruimte innemen, constant omringd door devices die naadloos zijn geïntegreerd met de echte wereld.
We hebben het over een nieuw tijdperk dat onvermijdelijk zal leiden tot een volledige transformatie in het gebruikersgedrag. De ontwikkelingen bieden geweldige kansen voor organisaties, maar alleen als ze zich radicaal op hun consumenten richten en zich voorbereiden op deze nieuwe digitale wereld. De volgende acht tips helpen merken zich voor te bereiden op de (nabije) toekomst:
1. Ken je publiek: de sleutel tot succes is continue doelgroepanalyse. Hoe denken en handelen klanten in de virtuele wereld en welke nieuwe doelgroepen kunnen worden bereikt? Snelheid en continuïteit in het holistisch tracken van het gedrag - en zo echt begrijpen van - alle potentiële groepen wordt nog belangrijker.
2. Ga aan de slag met nieuwe technologieën: een grondige kennis van NFT's, crypto, blockchain en AR/VR is essentieel om een relevante speler in de Metaverse te zijn.
3. Durf te experimenteren: deze nieuwe wereld stelt merken in staat echt te innoveren en biedt een kans ook sneller lange termijn-doelen te bereiken.
4. Begrijp de customer journey van morgen echt en verbeter die met behulp van web 3.0: welke elementen van het proces zijn geschikt voor nieuwe touchpoints of nieuwe ervaringen?
5. Leg contact met bestaande communities en influencers: zij weten wat wel en niet werkt.
6. Integreer met bestaande platforms: hierdoor kunnen merken in contact komen met gebruikers zonder hun ervaring te verstoren of ze te irriteren.
7. Repliceer wat werkt in de echte wereld: merken kunnen bestaande activiteiten aanpassen en naar de virtuele wereld brengen. Dit resulteert in een consistente merkbeleving.
8. Houd de concurrenten in de gaten: welke inzichten zijn er te behalen die het eigen merk een boost kunnen geven?
Om als merk relevant te blijven met zijn eigen communicatiestrategie is één ding noodzakelijk: constant innoveren en experimenteren. Niet alleen incidenteel, ad hoc, maar continu als integraal onderdeel van de totale opzet. Dit vraagt moed. En een beetje pioniersgeest!