De wereld kent momenteel ongekende uitdagingen op verschillende gebieden. Wat kan de Serviceplan Group haar klanten bieden in deze tijden van snelle veranderingen?
Christiaan van Betuw: “Op dit moment zijn er inderdaad veel factoren die verontrustend kunnen zijn; ook onze opdrachtgevers maken zich zorgen. Dit betekent dat efficiëntie in de toekomst een nog belangrijkere rol gaat spelen in de communicatie. Als bureaupartner en efficiënte 'facilitator' moeten we daarom naast onze klanten staan en individuele oplossingen op maat gebruiken om een bureaustructuur te creëren die past bij hun behoeften. Het belangrijkste hierbij is dat dit model niet alleen gericht is op de behoeften en doelen van de klant, maar ook op de volatiliteit en onzekerheid van de markten. Daarom verfijnen we ons dienstenaanbod continu om antwoord te geven op de vragen die vandaag, of liever nog morgen, spelen bij jou.”
En speedmanagement hoger op de agenda?
“Het ligt eraan wat je met die snelheid wil bereiken en wat je vloeibaar wil laten zijn onder die snelheid. Ik spreek daarin altijd over het samenspel tussen reageren - wat snel en kansengedreven is - en regeren, wat uitgaat van een stabiele leiderspositie die je als merk en organisatie op basis van je marketingstrategie kan nastreven. Het is daarin zeker aan te raden om een aantal factoren te identificeren waarbij je, door je aan te passen, verder kunt optimaliseren en op dat specifieke moment relevanter wordt als merk, of dat nu salesgedreven of merkgedreven is. Maar dat kun je alleen goed doen, als je ook een stip op de horizon hebt en weet waar je naartoe wilt. Dat is regeren. Zo voorkom je dat het puur snelheid om snelheid wordt en we ons enkel laten leiden door issue management. Want wat is dan je lange termijn winst daarin?”
Dus ondanks de snelle veranderingen, ook de lange termijn niet uit het oog verliezen?
“Iedereen die mij goed kent, weet dat ik erg ben van het vooruitkijken. Niet alleen naar de dag van morgen, maar naar de wereld van over een paar jaar. Daarom wil ik ervoor pleiten om naast die snelheid voor bepaalde facetten, ook duurzame marketing hoger op de agenda te zetten. En dan heb ik het over de durf om duurzame, lange termijnstrategieën te ontwikkelen ondanks de overlevingsstrategie. Je overleeft door te regeren, niet sec te reageren. En regeren is vooruitkijken. Dat zijn de merken die sterker uit een crisis komen; de zogenoemde ‘best brands’.”
We spreken vaak over ‘Building Best Brands’, kun je hier wat over vertellen?
“Sterker nog, we spreken er niet alleen over, het staat ook pontificaal op de entree van ons House of Communication. Onze mensen komen elke dag binnen en weten: wij zijn hier om sterke merken te maken die iets toe te voegen hebben aan de wereld. Merken die relevant zijn en in het leven van hun doelgroep een waardevolle functie bekleden.”
“Dat is wat mij betreft een best brand, dat je niet alleen simpelweg van het schap wordt gehaald, maar ook die stap verder gaat en als merk wat betekent voor de consument. Hun leven mooier maakt. Dat kun je doen door het vertellen van verhalen, door bepaalde productintroducties, door hoe zichtbaar je bent; het kunnen veel verschillende elementen zijn - afhankelijk van je merk. Wij bij Serviceplan richten ons op de sweet spot tussen share of wallet en share of soul en ondersteunen en vergroten de toegevoegde waarde van een merk middels communicatie om deze zo relevant en mooi mogelijk te maken voor de samenleving. Zo bouwen we elke dag aan best brands.”
Christiaan van Betuw, Managing Partner Serviceplan Group Nederland