Hoe kan creativiteit consumenten (en merken) ondersteunen, terwijl hun portemonnee krimpt en de wereld om hen heen steeds complexer wordt? De oplossing zou weleens kunnen liggen in ‘edutainment’: educatieve informatie op een vermakelijke manier gebracht.
Net als in de Covid-periode is het voor merken vooral niet de tijd om te stoppen met communiceren; juist het tegenovergestelde is waar. Consumenten zullen zich immers altijd herinneren hoe je ze in moeilijke tijden hebt laten voelen. Echter, in tegenstelling tot Corona, hebben we het hier niet over het uitstralen dat we er samen wel doorheen komen of doelgroepen, soms een beetje pathetisch, eraan te herinneren dat het merk 'bij je is'; Het is een tijd om de consument praktisch te laten zien hoe het merk je metgezel is.
Combineer marketing met praktische adviezen
Ik heb het dan over merken die activiteiten kunnen creëren voor mensen om ze optimistisch te laten blijven tijdens stroomtekorten. De balans is lastig, maar denk aan het lager zetten van de verwarming te combineren met coole stijlen om onze kleding stoerder te maken; hoe kunnen we modemerken en ontwerpers betrekken om ‘verstandig’ om te zetten in stijl? En hoe moedig zou het zijn als een autofabrikant slimme manieren om brandstof te besparen combineert met tips om buiten te bewegen en de auto thuis te laten?
Bij edutainment gaat het over communicatie die mensen vermaakt en tegelijkertijd helpt met nuttige en direct toepasbare adviezen. Meer doen met minder en het budget zo op een leuke manier oprekken. Pas daarbij op dat je niet in infomercials en infographics vervalt. Dat is overvoerend, vaak saai en zorgt dat de ROI wordt verkwanseld aan louter koude functionele informatie waarbij uiteindelijk prijs weer de doorslag zal geven. Hard-selling kan leiden tot een prijzenoorlog en dat moeten we vermijden.
Blijven praten met gedurfde communicatie
Goed edutainment kan jouw investering verhogen door Return On Involvement. Door wat je doet te versterken met gedurfdere, helderdere en betere communicatie. Dus laten we met elkaar blijven praten: open gesprekken met je doelgroep en hard voor ze werken.
Auteur: Jason Romeyko, Worldwide ECD bij Serviceplan Group