“De belofte van social media als platform voor eenvoudige samenwerking tussen groepen is voor merken inmiddels een stuk minder eenvoudig geworden.” Onze Social Media Director Tom Huijgen deelt in deze vierdelige serie zijn visie op de evolutie van social media, resulterend in een nieuwe benadering die volgens hem nodig is om als merk de consument via social echt te binden. De serie start met een terugblik op hoe het allemaal begon.
De allereerste social platformen ontstonden rond het begin van de 21e eeuw, met kanalen als CU2, Sugababes en Partyflock. Simpel van design en vergeleken met de platformen van nu, kenden deze eerste digitale ontmoetingsplekken slechts een beperkte interactie. Gebruikers konden elkaar ‘volgen’, simpel chatten en hier en daar een openbare reactie typen, maar volledig sociaal was het nog niet. Het waren meer aangeklede fora met een chatfunctie, dan een topic-overstijgend social platform met bredere interactie.
Van dansende banaan naar eerste online identiteit
In de jaren daarna nam social media pas echt een vlucht met de introductie van platformen als MySpace, LinkedIn, Facebook en Hyves; de dansende banaan staat bij menigeen nog op het netvlies gebrand. Er ontpopte zich een ware revolutie in de manier waarop mensen met elkaar communiceren.
Er was sprake van meer online interactie, waarbij gebruikers heel gemakkelijk allerlei gedachten, informatie en ervaringen konden delen met al hun ‘vrienden’. De foto’s van feestjes via Facebook, een shout out voor een nieuwe baan via LinkedIn en “Lekker stampot gemaakt en nu een heerlijk avondje op de bank” was volkomen normaal op Twitter. De eerste stappen naar een online identiteit werden gezet en daarmee ook het polijsten van de soms iets minder mooie werkelijkheid.
De belofte van social media
De grote belofte was dat iedereen altijd met elkaar verbonden kon zijn. Nooit meer hoefde je te missen wat die verre vakantievriend aan de andere kant van de wereld deed. De wereld was voor iedereen bereikbaar en bracht mensen (op afstand) dichterbij dan ooit tevoren. Tegelijkertijd zorgde dit ervoor dat mensen zich ook meer bewust werden van hun online imago: hoe zien mijn vrienden mij? Is mijn leven wel interessant genoeg? Social media bood dan ook de ideale manier om te laten zien hoe leuk je leven was, waar je voor stond en waar je je liet inspireren door anderen.
Ook merken ontdekken de kracht van social media
Merken sprongen massaal in op de social media-trend: eindelijk was er een kanaal waarin je realtime in contact kon staan met je doelgroep. Merken vroegen consumenten dingen als “Wat is jouw favoriete smaak?” en reageerden op de reacties. A dream come true: we stellen onze consument een vraag en krijgen direct een antwoord!
De grootte van de achterban was in die tijd garantie op interactie. Dit alles leidde tot een enorme focus op het laten groeien van volgersbasissen: Facebook Page Like campagnes draaiden continu (en massaal) om zoveel mogelijk volgers te genereren. Meer volgers leverde meer bereik: iedere post werd door je volgers gezien en dus bouwde je als merk relatief goedkoop aan een effectief bereikskanaal.
Maar was dit wel zo zaligmakend? Bereikte je als merk daadwerkelijk de juiste mensen en kreeg de content de aandacht waar je als merk op hoopte? Alles en meer lees je in ons volgende deel.
Kun je niet wachten en wil je nú weten hoe je jouw doelgroep het beste raakt met social media? Neem dan contact op met Tom: t.huijgen@house-of-communication.com